“El desig de la paraula”, el nou poemari de Josep Lázaro
Aquesta obra és un viatge poètic que ens insereix en l’essència del mite clàssic d’Helena.
Amb aquest conjunt de poemes, Josep Lázaro no només reinterpreta el mite d’Helena, sinó que s’atreveix, en les seves pròpies paraules, a «donar veu a la meva versió de la història d’Helena». Aquest valent exercici literari ens ofereix una Helena reconfigurada des de la mirada d’un poeta que desafia els relats imposats, per oferir-nos una perspectiva personal, sincera i plena de matisos.
Lázaroja va publicar amb l’Editorial Trípode el poemari, titulat Extravagància boreal, ara fa dos anys. En aquella ocasió comptava amb un epíleg de Rosina Ballester, que va quedar entusiasmada davant la descoberta d’aquest poeta i sommelier que, segons ella va dir, el seus poemes parlaven «amb veu de dona» i sorprenien per la seva originalitat i tendresa.
I ara retorna amb el seu nou poemari, El desig de la paraula, una obra encara més ambiciosa: una immersió profunda en l’univers interior d’Helena de Troia. Una obra que transforma el mite clàssic d’Helena en un cant poètic carregat de saviesa i reflexió.
Aquest poemari dona veu a Helena, no com a figura objectivada pel mite, sinó com un testimoni que representa la complexitat, la llibertat i la saviesa de les dones al llarg de la història. En paraules de l’autor: «Helena és la personificació de l’astúcia, la llibertat i la intel·ligència; una figura que desafia les lleis divines i humanes».
El llibre compta amb un pròleg de Meritxell Blay, que sintetitza l’esperit del poemari amb contundència: «Ara és l’hora d’Helena, de totes les Helenes. Ni de Troia, ni d’Esparta. Només Helena. Ella sola. Només el desig de la paraula».
L’autor recupera allò que ha estat silenciat i ho converteix en paraules que ens transformen. A través del mite, el poeta ens acosta als llargs silencis que han acompanyat la dona. En aquest sentit, destaca la capacitat de Lázaro de dotar la seva poesia d’una veu femenina potent, com ja havia estat apreciat en la seva anterior obra.
INTERÈS LITERARI
El talent literari de Josep Lázaro rau en la seva capacitat de trencar fronteres convencionals. El poeta es consolida amb una veu pròpia que combina veritat, delicadesa i força.
Amb El desig de la paraula el poeta ens recorda que, malgrat les adversitats, la paraula sempre té el poder de transformar i alleugerir els camins de la vida.
SOBRE L’AUTOR Josep Làzaro
Josep Lázaro (Sant Sadurní d’Anoia, 1968). Ha estudiat Llengua i Literatura Catalanes a la UOC. L’any 2010 quan començava a dialogar amb la poesia «Ratllo la indigència dormint la por / sota les teves aixelles», va publicar el primer poemari, L’oblit desballestat, dins del tercer volum Zenit de la Gent del Llamp. En l’actualitat combina l’escriptura amb la seva feina de sommelier. Va publicar Extravagància boreal (Trípode, 2023).
DADES TÈCNIQUES
ISBN: 978-84-129208-3-3
Pàgines: 80
Mida: 13×19. Rústica amb solapes
PVP: 13,00 €
Publicació: 22 de gener de 2025